suntra

Direktlänk till inlägg 26 mars 2011

Mycket artiklar i tidningen om min skola - varför?

Av Sessi - 26 mars 2011 12:42

På en jätte kort tid har det blivit en massa artiklar om min skola och hur det blir och en massa i tidningen "Borgåbladet". Varför? Jo, det upptäcktes mögel och vattenskador i min skola "Kvarnbackensskola" och vi var tvugna att flyttas ( eleverna ). Nu är vi i en byggnad "WSOY-huset" nästan mitt i centrum och föräldrarna har blivit oroliga för olyckor och allt möjligt. Det är ju ändå nästan mitt i centrum. I "WSOY-huset" är vi på fjärde våningen, men vi får typ inte andvända oss av hiss, så vi måste gå ner till nedersta våningen varje gång vi skall ut på rast. För att vi inte skall behöva efter varje lektion gå på rast så har schemat ändrats så att man har 90 minuters lektioner och 30 minuters raster. Vi frågar oss själva: "Varför måste vi gå ut på rast?" och det enkla svaret är att vi har rättighet till raster. Men vi har alldeles för små klassrum, eftersom ett "rum" blev delat på hälften. I vår rättiga plats hade vi ett stort och trivsamt skolbibliotek, nu har vi endast 3 hyllor med få böcker i, och de flesta böcker faller inte oss äldre i smak. Därför kom vår lärare på att vi går till stadsbiblioteket istället och lånar böcker. Det är knappt 200m till stadsbiblioteket så det passar oss fint, men det blir rätt stökigt med allting. Att gå till biblioteket, att se att alla är på plats och allt sådant.
Men i tidningen har det inte ens en gång stått om hur vi elever tycker och tänker om den här flytten. Det står bara om hur synd det är och hur farligt det kan vara. Dessutom så kan det stå hur jobbigt det blir för lärarna. Jag förstår själv inte riktigt varför det skulle bli speciellt jobbigt för lärarna, men så anser många. Att det är jobbigt för lärarna vill säga. Personligen har jag börjat må sämre efter flytten och allting. Det har börja pratas om ( i min klass ) att det är ju typ inget bättre efter flytten till "WSOY-huset", att det bara är värre. Vilket jag typ håller med om.
Och idag såg jag en artikel med rubriken "Fastighetschef vill att föräldrarna tar större ansvar för trygg skolväg". Vadå? Föräldrarna ser ju till att barnen får det tryggats på det sätt som de gör. Min mamma släpper av mig precis där vid dörren, för att hon vill vara säker på att jag kommer fram oskadd, det kan ju hända en massa på några kvarter. Staden har typ bräddat på trotoaren med ett orange plats staket så att vi skall få större plats att gå på, men tydligen har de blivit förvånade eftersom vi inte andvänder det som de bräddade som trotoar. Vem skulle? Man blev lärd att gå på troroaren, inte på låtsas trotoaren. Dessutom så var det sagt att vår skola inte har pengar, men varför får klasserna unger årskurs 6 åka med buss dit de skall när de skall ha träslöjd? De i årskurs 6 måste tyvärr nog gå dit de skall ha träslöjd. Visst, de är äldre men är det ändå inte lite fräckt? Att alla andra klasserna får åka buss, men årskurs 6 måste gå?
Det här är inte ett sådant skolliv som vi vill ha.

Låter det här som ett skolliv som är bra? Nej, jag tror inte riktigt det. Vill tillbaka till Kvaba ;_;
Men iallafall, jag vann en bloggtävling på Missii's blogg ( www.cheeese.blogg.se ) så kolla gärna in den :D

//Tatjana.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sessi - 31 juli 2015 12:21

Jag bor i Finland, är finlandssvensk och stolt över mina rötter, men på sistone så har det givit mig en orsak att vara rädd. Rädd för den jag egentligen är.   Jag är 17 år gammal och det var nyligen riksdagsval i Finland. Vi har en väldigt konser...

Av Sessi - 14 januari 2015 16:57

Idag när jag kom hem från skolan hade jag en ordentlig huvudvärk. Det har jag fortfarande, men på något sätt är den dämpad. Dämpad under ytan av minnen, känslor. Jag råkade nämligen lyssna på P!nks 'perfect' och märkte att jag känner mig borttappad. ...

Av Sessi - 28 december 2014 22:26

På sistone har jag spelat rätt mycket WoW, speciellt på min Warlock, som är min enda max lvl karaktär ( dvs. lvl 90 för min del ). Och det jag gör är sådant folk gjorde för 3-4 expansioner sedan. Jag ligger efter alla andra, och jag klarar inte av at...

Av Sessi - 23 december 2014 22:22

Då jag stod och dekorerade Benjamin Ficusen med girlanger såhär i juletider, började jag ifrågasätta min mentala hälsa. Visst, julgranar, fönster osv. Men en Benjamin Ficus? Någonstans måste väl gränsen gå, och jag kan inte använda vår hunds bortgång...

Av Sessi - 13 juni 2014 22:56

Jaha, då är man på Houtskär tillsammans med andra hjälppisar och konfirmander. Vädret har hittills varit fint och bra och aktiviteterna har varit roliga att både leda och delta i. Idag gjorde jag dock bort mig, vi skulle ha ledarsamling och det fanns...

Ovido - Quiz & Flashcards