suntra

Direktlänk till inlägg 15 oktober 2013

Divergent - Veronica Roth

Av Sessi - 15 oktober 2013 09:00

   Jag har ett litet hat-kärleks förhållande till denna bok, då den är en dystopi och en Sci-Fi, men då den förvirrar mig i flera situationer. Men det jag definitivt älskar den för är de där kickarna jag fick från den. 
     Jag plockade den från hyllan för att min lärarinna talat om den på lektionen och jag måste säga att den inte lockade mig så mycket, tills jag hörde ordet dystopi. Dessutom såg den olidligt intressant och lockande ut där den stod på hyllan. Kommer dock inte riktigt ihåg när jag läste den. Tror det var på september sidan... 


Boken handlar om 16 åriga Beatrice ( nu är jag inte 100% på att det stavas sådär, har inte boken till hands ) som tillhör falangen de osjälviskaDet finns fem falanger och dessa är de osjälviska, de lärda, de fridfulla, de ärliga och de tappra. Då man fyller 16 år genomgår man ett test som säger till vilken falang man passar bäst och nästa dag skall man göra sitt beslut. Beatrice får reda på sitt resultat och hon blir rätt chockad, men hon gör sitt val, och hon blir en falangbytare, alltså byter hon falang. Själva boken går ut på om hur hon genomgår prov och övningar för att slippa igenom testet för att slippa in till falangen. Samtidigt träffar hon Four, som håller dessa prov och övningar och de får närmare kontakt på sätt och vis... Glömde jag nämna att ifall hon misslyckas så blir hon falanglös..?


Jag måste säga att jag älskade den, fast den var inte en 10. Det fanns de där små MEN på vägen som drog ner det, dessutom var det aningen svårt att sjunka in i den, men svårt att komma ur den så fort man kommit in i den. Underbar bok, det är det enda jag kan säga om den! Beatrice & Four, all the way! ( OBS!! Får tolkas hur ni vill )


 

xoxo,

    Sessi.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sessi - 31 juli 2015 12:21

Jag bor i Finland, är finlandssvensk och stolt över mina rötter, men på sistone så har det givit mig en orsak att vara rädd. Rädd för den jag egentligen är.   Jag är 17 år gammal och det var nyligen riksdagsval i Finland. Vi har en väldigt konser...

Av Sessi - 14 januari 2015 16:57

Idag när jag kom hem från skolan hade jag en ordentlig huvudvärk. Det har jag fortfarande, men på något sätt är den dämpad. Dämpad under ytan av minnen, känslor. Jag råkade nämligen lyssna på P!nks 'perfect' och märkte att jag känner mig borttappad. ...

Av Sessi - 28 december 2014 22:26

På sistone har jag spelat rätt mycket WoW, speciellt på min Warlock, som är min enda max lvl karaktär ( dvs. lvl 90 för min del ). Och det jag gör är sådant folk gjorde för 3-4 expansioner sedan. Jag ligger efter alla andra, och jag klarar inte av at...

Av Sessi - 23 december 2014 22:22

Då jag stod och dekorerade Benjamin Ficusen med girlanger såhär i juletider, började jag ifrågasätta min mentala hälsa. Visst, julgranar, fönster osv. Men en Benjamin Ficus? Någonstans måste väl gränsen gå, och jag kan inte använda vår hunds bortgång...

Av Sessi - 13 juni 2014 22:56

Jaha, då är man på Houtskär tillsammans med andra hjälppisar och konfirmander. Vädret har hittills varit fint och bra och aktiviteterna har varit roliga att både leda och delta i. Idag gjorde jag dock bort mig, vi skulle ha ledarsamling och det fanns...

Ovido - Quiz & Flashcards